Κοινωνιομετρία
Η κοινωνιομετρία είναι μια επιστημονική μέθοδος που αναπτύχθηκε από τον Moreno για τη μέτρηση και ανάλυση των κοινωνικών σχέσεων μέσα σε μια ομάδα και κατ’ επέκταση στην κοινωνία. Επικεντρώνεται στη χαρτογράφηση και την κατανόηση της δομής των διαπροσωπικών σχέσεων, μέσω της ταυτοποίησης προτύπων έλξης, απόρριψης ή αδιαφορίας μεταξύ των μελών της ομάδας.
Η κοινωνιομετρία χρησιμοποιείται συχνά για:
-Να εξερευνήσει τους τρόπους με τους οποίους οι άνθρωποι σχετίζονται μεταξύ τους μέσα σε κοινωνικά δίκτυα, ομάδες ή κοινότητες.
-Να περιγράψει την ταυτότητα τη δυναμικής της ομάδας, εντοπίζοντας τους ηγέτες, τις υπο-ομάδες και τα απομονωμένα μέλη της.
-Να βοηθήσει στη βελτίωση της συνοχής της ομάδας και στην αντιμετώπιση προβλημάτων και αδιεξόδων στις σχέσεις των μελών της.
Το κύριο εργαλείο που χρησιμοποιείται στην κοινωνιομετρία είναι το κοινωνιόγραμμα, μια οπτική αναπαράσταση των συνδέσεων μεταξύ των ατόμων. Για παράδειγμα, τα μέλη μιας ομάδας μπορεί να κληθούν να επιλέξουν άλλους με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, όπως για παράδειγμα, με ποιον θα προτιμούσες να συνεργαστείς στενά. Τα αποτελέσματα απεικονίζονται για να δείξουν πρότυπα σχέσεων και κοινωνικής δυναμικής μέσα στην ομάδα.
Η κοινωνιομετρία χρησιμοποιείται ευρέως στην ψυχολογία, την εκπαίδευση και τις οργανωτικές δομές για τη βελτίωση της λειτουργίας και της επικοινωνίας μέσα σε ομάδες.